0653 795 174 info@oogvoorbrein.nl

Wat is beelddenken?

Stel je eens voor: je hoort het woordje boom. Je kunt dan in gedachten het woordje b-o-o-m voor je zien, of je ziet in gedachten een mooie grote boom met blaadjes aan de takken. Misschien zit er wel een vogeltje in!

Twee heel verschillende manieren van denken bij het horen van hetzelfde woord: beelddenken (visuele cognitieve leerstijl) en taaldenken (verbale cognitieve leerstijl).

slinger-beeld-denken

Ieder mens wordt als 100% beelddenker geboren. Beelddenken is een oorspronkelijk proces dat ieder mens in meer of mindere mate in zich heeft. Beelddenken is een snelle, creatieve en associatieve manier van denken. Kernwoorden zijn: totalen, overzicht, overeenkomsten en inzicht. In de kinderjaren ontwikkelt zich het taaldenken. Taaldenken is een aangeleerd proces. Kernwoorden zijn: details, analyse, verschillen, automatiseren.

 

Beelddenken is een fundamenteel andere manier van denken! Beelddenkers zijn visueel, maar daarnaast ook ruimtelijk ingesteld. Ze werken het liefst met hun ogen en hun opgedane ervaringen. Luisteren is nooit hun sterkste kant. De ogen gaan voor de oren!

 

Onderzoek heeft uitgewezen dat er in iedere klas wel één à twee beelddenkers zitten. Vaak zijn het leerlingen die in de onderbouw (groep 1 en 2) goed lijken mee te draaien, maar in groep 3 problemen kunnen ondervinden bij het lezen, schrijven en/of rekenen. De leerkracht kan er niet goed de vinger opleggen: het is een slimme, ondernemende leerling, vol enthousiasme en creativiteit… maar waar zit het probleem?

Door de nog grote onbekendheid met het begrip beelddenken, worden veel beelddenkers niet als zodanig herkend, en ontstaan er met de jaren op de basisschool steeds grotere leer- en/of gedragsproblemen.

Een taaldenker denkt in ongeveer 2,5 woord per seconde!

Een beelddenker denkt in 32 beelden per seconde!

Gaat beelddenken over?

Om maar meteen antwoord te geven: NEE!

Uit studies is bovendien gebleken dat beelddenken aangeboren en erfelijk is. Vaak herkent een van de ouders veel van zichzelf en/of zijn vader en/of moeder. Dat is aan de ene kant prettig, want zo’n ouder kan het beelddenkende kind goed begrijpen en helpen, maar aan de andere kant geeft het aan dat beelddenken in de familie blijft en niet “overgaat”.

Kenmerken Beelddenken

Beantwoord de volgende vragen om er achter te komen of jij een beelddenker bent:

  1. Denk je meer in beelden dan in woorden?
  2. Weet je dingen zonder dat je kunt uitleggen hoe of waarom?
  3. Heb je bijzondere manieren om problemen op te lossen?
  4. Heb je een levendige verbeelding of fantasie?
  5. Ben je slecht in het spellen van woorden?
  6. Herinner je je wat je ziet en vergeet je wat je hoort?
  7. Kun je dingen visualiseren en letterlijk in je hoofd van verschillende kanten bekijken?
  8. Ben je niet zo goed in organiseren? Of als je volwassen bent: juist heel erg goed omdat je het hebt gecompenseerd?
  9. Vergeet je vaak de tijd? Of als je volwassen bent: heb je dit gecompenseerd door altijd heel erg op tijd te komen?
  10. Lees je liever kaart dan dat je mondelinge uitleg volgt om de weg te vinden naar een nieuw adres?
  11. Weet jij goed de weg naar plaatsen waar je pas één keer geweest bent?
  12. Schrijf je langzaam en is je handschrift moeilijk te lezen voor anderen? Of ‘teken’ jij de letters als je schrijft?
  13. Kun je goed invoelen wat anderen voelen? Ben je empathisch sterk?
  14. Heb je talent voor/ houd je van muziek of, artistieke bezigheden, of heb je mechanisch inzicht?
  15. Weet je meer dan anderen denken dat jij weet?
  16. Heb je er een hekel aan om voor een groep te spreken?
  17. Werd je slimmer naarmate je ouder werd?
  18. Ben je verslaafd aan je computer?

Als je 10 van bovenstaande vragen met JA hebt beantwoord dan ben jij hoogstwaarschijnlijk een beelddenker.

Is jouw kind ook een beelddenker?

  1. Vindt jouw kind het leuk om puzzels te leggen? Kan hij/zij dat zelfs heel goed (legt hij/zij ze ook wel eens ondersteboven met de afbeelding naar beneden?
  2. Is jouw kind artistiek?
  3. Speelt je kind graag met speelgoed waarmee iets gebouwd kan worden, bijvoorbeeld lego?
  4. Vindt jouw kind het leuk om te tellen?
  5. Kan jouw kind zich dingen, die het gezien heeft, nog jarenlang tot in detail herinneren?
  6. Heeft jouw kind een goed gevoel voor richting? Kan het goed de weg vinden?
  7. Kijkt jouw kind graag televisie en/of speelt het graag met de spelcomputer?
  8. Haalt jouw kind apparaten uit elkaar? En zet het ze ook weer in elkaar?
  9. Is je kind muzikaal?
  10. Heeft jouw kind veel fantasie? Leeft hij/zij in een fantasiewereld?
  11. Wordt je kind gemakkelijk afgeleid?
  12. Moeten instructies vaak worden herhaald voordat ze worden opgevolgd?
  13. Kan jouw kind niet goed stilzitten?
  14. Gaat bij jouw kind doen vooraf aan denken?
  15. Is je kind perfectionistisch, wil hij/zij niet falen en is het gevoelig voor kritiek?
  16. Denkt jouw kind bovenmatig zwart/wit?
  17. Wint jouw kind graag en is het een slechte verliezer?
  18. Heeft jouw kind problemen met het vasthouden van een pen en heeft het een moeilijk leesbaar handschrift?
  19. Heeft jouw kind veel gevoel voor humor (woordspelingen)?

Als 10 van bovenstaande vragen met JA beantwoord moeten/kunnen worden, dan is jouw kind hoogstwaarschijnlijk een beelddenker.

Voor nadere informatie of aanmelding

Annemieke Schmidt
T. 0653 795 174
E. info@oogvoorbrein.nl